In כללי

האם זה הזמן להשקעת נדל"ן בבאר שבע ?

המאמר מאת צחי קווטינסקי /  9.11.2015

לפני שבועיים הוזמנתי להשתתף בכנס באונ' בן גוריון, בהשתתפות מובילי פרויקטים מרכזיים בעיר ובראשות מר רוביק דנילוביץ (ראש העיר), חה"כ אראל מרגלית, אלי גרונר (מנכ"ל משרד רוה"מ), אל"מ דני מושייב (מפקד "עיר הבה"דים"), אל"מ אורלי שטרן (רמ"ח תו"פ), אלון בן צור (מנכ"ל בינת), נוחי הקר (סגן הממונה על התקציבים באוצר) ועוד.

החלטתי להצטרף לכנס ולבחון – האם עיר הבה"דים, היא המנוע הבלעדי לצמיחה הצפויה בנגב, ועד כמה צפויה להשפיע על אזור באר שבע.

העיר באר שבע צומחת כיום בזכות שלושה קטרי צמיחה משמעותיים – שניים ברמה הלאומית ואחד ברמה העירונית.

מטרת המאמר היא לעשות מעט סדר במתרחש בעיר וסביבותיה, ולסייע לנו המשקיעים, לקבל החלטה מושכלת – האם עדין נכון להשקיע בעיר.

הקטר המרכזי – צה"ל דרומה

"עיר הבה"דים" שהוקמה ומוקמת לסמוך לצומת הנגב – נמצאת בכותרות למעלה מעשור, הסעירה ועדין מסעירה יזמי נדל"ן, המנסים לנבא את השלכות המהלך ואת נגזרותיו הנדל"ניות.

במש זמן זה התארגנו פרנסי הנגב ומשקיעי הנדל"ן לקליטת "עיר הבה"דים".
השינוי הדרמטי נעשה בישובים העוטפים את הפרויקט, ובעיקר בערים: באר שבע, דימונה וירוחם. אולם גם ישובים קטנים יותר כמו מיתר, עומר, להבים ועוד, זכו להשקעות נדל"ן בהתאם.

משקיעי נדל"ן זריזים הבינו את ההזדמנות ההיסטורית וניצלו וגם את מחירי הנדל"ן שהיו מהנמוכים מזה שנים. אותם משקיעים רכשו אלפי דירות בהרבה מאוד ישובים, ובעיקר דירות "רכבת" בשכונות בשכונות העוטפות את האוניברסיטה, ותרמו לעליה בולטת במחירי הנדל"ן בעיר.

אולם עיר הבה"דים, פרויקט משמעותי ככל שיהיה אינה המנוע הבילעדי לצמיחה בנגב.

צה"ל נרתם בכל מאודו להגשמת חזונו של בן גוריון ועושה מהפיכה אמיתית בנגב ומשפיע באופן משמעותי על התפתחות הנגב לדורות. זאת במסגרת הפרויקט הלאומי הנקרא "צה"ל דרומה".

> חיל האוויר העביר את בסיס התובלה הגדול משדה התעופה בן גוריון לבסיס נבטים, על כל טייסות התובלה והיחידות שפועלות ממנו.

> "עיר הבה"דים" כבר פעילה, אך עדין נמצאת בעיצומה של תקופת ההקמה. עד כה עברו לבסיס זה כ 2,500 חיילים והקריית ההדרכה צפויה לקלוט עוד כ 7,500 חיילים ואנשי קבע נוספים !

> אגף התקשוב בונה בנגב את "קריית התקשוב", כך שאחד הבסיסים הכי טכנולוגיים של צה"ל יקום ממזרחית לעיר באר שבע עד 2021.

> אגף המודיעין תורם את חלקו בהעברת היחידות הטכנולוגיות הכי מתקדמות שלו ל"קריית המודיעין" שתוקם עד לשנת 2022.

> ישנם בסיסים נוספים ויחידות שמועברים דרומה וקצרה היריעה מלפרט את הכל.

> כל התעשייה הצבאית הנמצאת באזור השרון, תעבור לנגב על פי החלטת ממשלה ולא יאוחר משנת 2022.

> מנהלת ההקמה של הפרויקט, נמצאת כבר בעיצומו של התהליך.

 

הקטר השני – עמק הסיליקון הישראלי !

בראייה לאומית ובשיקול דעת נהדר, החליטה המדינה לנצל את המומנט הטכנולוגי של צה"ל שנע דרומה ומבוצע מהלך שמטרתו לשלב בין היחידות הטכנולוגיות המובילות בצה"ל, לבין האקדמיה השוכנת בצמוד (אוניברסיטת בן גוריון) בה לומדים למעלה מ 6,000 סטודנטים להנדסה ולמכללת סמי שמעון ללימודי הנדסה (בה לומדים כ 5,500 סטודנטים), מתוך כוונה להפוך את באר שבע לבירת ההייטק של ישראל. מטרת המהלך לאפשר תעסוקה מתקדמת למהנדסים עם תום לימודיהם ולמשתחררים מיחידות צה"ל הרלבנטיות ואף לבצע פרויקטים משולבים בין התעשייה לאקדמיה.

אל קרית ההייטק שהוקמה ממזרח ובצמוד לאוניברסיטה כבר הגיעו מס' חברות, מהמובילות בתחומן  שהגיעו על פי הזמנת ראש הממשלה וראש העיר. בקריה כבר פועלות החברות EMC, נס טכנולוגיות, החממות הטכנולוגיות של אונ' בן גוריון וגם זו של אלביט ואף דויטשה טלקום.

אולם הדרך עוד ארוכה וחברות רבות עוד צפויות להצטרף לקריה המתפתחת.

 

הקטר השלישי – בירת התרבות

כשנכנס ראש העיר רוביק דנילוביץ לתפקידו, החליט החלטה חריגה בנוף הפוליטי שלנו, יזם תוכנית עשור (ולא תוכנית למימוש מהיר כפי שמכין פוליטיקאי הרוצה להציג הצלחות), והכין את העיר לקליטת הפרויקטים התושבים החדשים.

ראש העיר הבין את האחריות העצומה של העיר בהצלחת המהלכים הלאומיים בנגב ועל כך שעליה להפוך לעיר אטרקטיבית, שכל איש קבע שישרת בסביבתה, איש הייטק שיעבוד בה, או סטודנט שילמד בה – ירצה להישאר לגור בה ולא לחזור ברכבת למרכז בסופו של יום.

ראש העיר הגה חזון מרהיב ושאפתני לעיר, ואף גייס כמיליארד וחצי שקל – הן במסגרת תרומות והן בשותפות שרי הממשלה למהלך. המהלך נשא פרי ואת התוצאות כבר רואים בשטח ובין השאר:

> הקמת מרכזי ספורט ואצטדיונים חדשים לכדורגל וכדורסל

> עיבוי הפעילות וחיזוק מרכזי התרבות בעיר על מנת שתהיה מוקד תרבות פריפראלי, כמצופה "מעיר בירה".

> בעיר הוקם אמפיתיאטרון – מהגדולים בארץ, בן כ 12,000 מקומות ישיבה המאפשר הפקת מופעי תרבות ברמה הגבוהה ביותר.

> בעיר הוקם מוזיאון ילדים, הגדול והמתקדם בארץ.

> נחל באר שבע שהיה בעבר מטרד תברואתי של יתושים וריח רע הפך לאזור פארקים וריאה ירוקה נהדרת בעיר.

> באר שבע הפכה "לעיר המים" (עד כמה שזה לא ייאמן לא ייאמן) בזכות הקמת מזרקות רבות וייחודיות ברחבי העיר (כולל "חוף ים" קטן). אחד הסיורים הפופולאריים בעיר, הוא סיור מזרקות בשכונות השונות.

> העירייה הקימה בשיתוף עם חברת "גב ים" את קריית הייטק, והעירייה שותפה פעילה של בבעלות על הבניינים.

> בבאר שבע הוקמו מרכזי קניות בסטנדרט הכי גבוה בארץ – דוגמת ביג, ישפארו, one ועוד. בעיר הוקם גם הקניון הכי גדול במזרח התיכון !

> בית החולים סורוקה הוא הרביעי בגודלו בארץ (ואף נבחר יחד עם בילינסון למקום הראשון במבחן מדדי האיכות לבתי חולים של משרד הבריאות). זהו בית חולים מהמובילים בארץ, המעניק שירותים רפואיים ברמה הרפואית והטכנולוגית מהגבוהות שיש לתושבי העיר והנגב.

> מסילת רכבת חדשה מקשרת את באר שבע לערי הלווין שלה (דימונה, אופקים, נתיבות וכו'). בזכות הרכבת המהירה ניתן להגיע בתוך שעה לתחנת השלום בתל אביב.

> בזכות כביש 6 שמגיע כיום לעיר, זמני ההגעה לעיר ברכב התקצרו ואף עומסי התנועה בדרך אליה וסביבה פחתו, עקב הקפת העיר ע"י הנופשים שבדרך דרומה (אילת, ים המלח וכו').

> השדרה המרכזית בעיר, שדרות רגר – השדרה שלארכה ובסמוך אליה נמצאים כל המוקדים העיקריים בעיר (ביה"ח, אוניברסיטה, תרבות, עירייה, משרדי ממשלה וכו') הפכה לשדרה מרכזית בסטנדרט גבוה. זהו אחד מהפרויקטים שישפיעו גם על הרחובות היוצאים מהשדרה לכל רחבי העיר.

ועוד הרבה ….

 

ומה השורה התחתונה ?

העיר נערכה באופן מושכל ואיכותי לקראת הפרויקטים הלאומיים שהושקעו ומושקעים בה ואף לציבור  הרלבנטי שיגיע לעסוק בה. באר שבע כבר בעיצומו של תהליך להפיכתה לבירת הבלתי מעורערת של הנגב, וכעיר בישראל המיישרת קו עם הערים הכי מצליחות. באר שבע נמצאת בעיצומו של שינוי תדמית – מעיר אפורה לעיר המתאימה את עצמה לקהל הצעיר וההייטקי אשר צפוי לעבוד, לשרת וללמוד בה בשאיפה שיחליט להשתקע בה.

ללא ספק לעיר ישנו תפקיד שאי אפשר להפריז בחשיבותו בהצלחת כל המיזמים שהזכרתי, והערכתי היא שבבאר שבע נראה את עיקר הצמיחה הנדל"נית בשנים הקרובות.

לסיכום – באר שבע הינה עיר צומחת ואטרקטיבית, בשלבי מהפך לבירת ההייטק הישראלי ותבלוט בשנים הקרובות כמרכז תעסוקה,  הייטק, תרבות ואקדמיה ללא הפסקה. זוהי עיר המשתוקקת לקלוט קהל צעיר ומתקדם ואף עושה את כל מה שנגזר מכך, על מנת שהעובדים/לומדים/משרתים בה ובסביבתה, יחליטו שהיא גם ביתם.

רוצה ללמוד להשקיע בנדל"ן כמו מקצוען ?

לאתר את ההשקעות הכי אטרקטיביות עבורך ?

לפעול בביטחון ובאופן בטוח, לעשות עסקאות ללא סיכון ?

ליצור לעצמך הכנסה פסיבית לגילאי הפרישה ?

האם זה הזמן להשקעת נדל"ן בבאר שבע ?

הדרך היחידה ללמוד נדל"ן = בשטח !

לחצו כאן לפרטים נוספים אודות קורס נדל"ן שטח שלנו.

לקורס בחיפה – לחצו כאן

לקורס בתל אביב – לחצו כאן

Recent Posts